Ekonomi

ETİD/Ekmekçi: E-ticaret hacmi bu yılı 700 milyar TL ile kapatacak

HANDE BERKTAN

Elektronik alışveriş rekor büyümesini bu yıl da sürdürdü. Bloomberg HT’de Gündem Teknoloji programına katılan Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Emre Ekmekçi, e-ticaret hacminin bu yıl sonuna kadar 700 milyar TL’ye ulaşmasını beklediklerini söyledi.

E-ticaret yapan işletme sayısı 800 bine yükseldi

Büyüme hakkında konuşan ETİD Önder, “Pandemi sürecinde yapılan yatırımların meyvelerini toplamaya başlıyoruz. Bu yılın ilk 6 ayındaki büyüme bir önceki yıla göre yüzde 117 oldu ve böylece ilk 6 ayda bir önceki yılın hacim büyüklüğünü yakaladık. Bu yılı geçen yıla göre yüzde 120 artışla 700 milyar TL’nin üzerinde işlem hacmiyle kapatmayı bekliyoruz. Kasım ayı kampanyalarını uygun bir şekilde geçirdik. Kargo firmaları platform ve altyapı yatırımları yaptı. Pandemi sonrası e-ticaret yapan işletme sayısı 500 bin iken bu yıl 800 bine yükseldi. Bu işletmelerin çoğu KOBİ’dir. Tedarik çeşitliliği, teslimat çeşitliliği gibi kolaylıklar sayesinde e-ticarette işlem hacmi arttı.” söz konusu.

Perakendede e-ticaretin payı yüzde 20’ye ulaştı

Emre Ekmekçi, perakendede e-ticaretin payına ilişkin olarak, “E-ticaretin perakendedeki payı 2020’de yüzde 15, 2021’de yüzde 17, 2022’de yüzde 20’ye ulaştı. Yani yapılan her 5 alışverişten biri tüketici tarafından online olarak yapılır. Bu çok önemli bir eşik. Çin ve Kore’de e-ticaretin toplam perakende içindeki payı yüzde 40 civarında. Türkiye hala dünya ortalamasının birkaç puan üzerinde. altında” açıklamasını yaptı.

E-ticaretin ihracattaki payı ise yüzde 1,4.

Toplam ihracat içindeki payı yüzde 1,4, dünya ortalaması ise yüzde 4 olan e-ticarette kategori performansına ilişkin ETİD Lider, “Üretici ülke olan ülkemizin kat etmesi gereken çok yol var. Yurtdışı pazar yerlerinde başarılı olan Türkiye’den duyulmamış çok başarılı işletmeler var. Dijitalin değerli bir avantajı da yurtiçi perakende zincirlerinde muhtemelen raflarda sorun bulan bir markanın e-ticaret sayesinde eserini dünyanın en lüks yerlerinde satabilmesi. Çevrimiçi ile üretici, müşteriye dünyanın herhangi bir noktasında ulaşabilir. Biz buna ‘ticaretin demokratikleşmesi’ diyoruz.

E-ticaretin en hızlı büyüyen kısmı süpermarket kategorisi oldu. Enflasyonun etkisi özellikle hızlı teslimat ile konut ve gıda ürünlerine olan talebi artırdı. Hava yolu kategorisinde ise bu yıl artış yüzde 400 oldu. Bu kategoride baz etkisi var, pandemide en çok etkilenen kategori oldu. Elektronik cihazlardaki artış oranı ise yüzde 200 oldu. Tüketiciler artık daha fazla kişiselleştirilmiş hizmet bekliyor. Verileri işlemek ve buna göre yapay zeka uygulamak önümüzdeki dönemde en fazla katma değeri sağlayacak unsur olacak. Şu anda yapay zekadan tam anlamıyla yararlanamıyoruz, kullanımının henüz başındayız.” değerlendirmesini yaptı.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu